måndag 7 juni 2010

Tugg

Det är det enda som försiggår här just nu. Jag dricker te och äter olika sorters Marabou, Mika ligger med ett grisöra framför teven, Magi med ett likadant vid ytterdörren, hennes favoritställe för inmundigande av läckerheter och fiskarna har just fått blodmaskar.

Jag hade slut på både katt- och hundmat så husse och jag tog en tur till Bromma Zoomarknad. Sibylla fick en sort för känsliga magar, som tydligen faller damen på läppen, det är ett väldigt skuttande upp till matskålen, som numera står i bokhyllan bakom min vänstra axel. Det gör att jag får lite mer kontakt med henne, och att det blir lite lättare att ge henne medicin en gång om dagen. Sebastian och Suvi är inte nöjda med detta arrangemang, eftersom det blir mycket svårare för dem att sno mat, vilket är en annan fördel ur min synvinkel sett.

Syster med söner var här i lördags och blev mycket imponerade av akvariet. Mina fiskar är rätt sociala, så killarna kunde vifta och peka och andas på rutan hur de ville. Magi avlevererades inte förrän efter lekparksturen, vilket nog var rätt lyckat. Hon hade tillbringat natten hos husse eftersom fredagen hade ägnats åt studentfiranden, och jag kan svårligen tänka mig vare sig Mika eller Magi göra nån lycka vid såna tillställningar. Mika skäller och Magi stjäl mat.

Akvariet köpte jag av en granne för ett halvår sen sisådär, med innehåll och allt. Ett par fiskar och sniglar har tillkommit och somliga har försvunnit, bland annat en förfärligt elak eldstjärt, som Sibylla åt upp när den hade timeout. Undra på att hon har dålig mage...

De flesta fiskarna har under månadernas lopp fått namn utefter namn eller beteende, exempelvis Jaws, Stripes, Sucker och Wuss. Eftersom jag gjort rent akvariet och möblerat om kommer Jaws gissningsvis att köra en ilskerunda och mobba alla de andra fiskarna. Han gör så när han blir upprörd, och han är kung i karet tycker han.

Sibylla mår, som de flesta vet, rätt dåligt numera. Hon går på kortisontabletter, och när hon lyckas undvika mig mer än en dag får hon ont i magen och blir väldigt immobil. När tabletterna tar slut kommer Sibylla att få sova, i en grav som planeras för henne i Hälsingland. Det gör mig jätteont; hon är min hjärtekatt och första egna husdjur, men sånt är livet. Jag kan inte ens ge henne ett sista sommarlov, som jag gärna skulle vilja, eftersom erfarenheten säger att det inte skulle gå att medicinera henne då.

Tanken är att hon ska få dö här hemma, där hon är som tryggast och gladast. Dessutom tror jag de andra djuren mår bra av att kunna säga farväl, dvs se att hon inte finns längre, istället för att jag går iväg med en levande Bylla och sen kommer hon aldrig tillbaka.

Sebastian vet jag inte riktigt hur han mår, men han är glad och så länge han är det får det bekymret vänta. Han och Suvi är i sån symbios att de klarar sig fint utan Bylla, men om jag måste ta bort honom också vet jag inte hur Suvi klarar det.

Mika mår toppen trots sina tolv år. Hennes bästa vän Doris är nyss fyllda ett år, och är min daghund - en liten blandrastik med dvärgpudel och chinese crested powder puff i generna - tänk svart mopp med lockigt hår...
De leker oftast såhär, genom att fäktas med tänderna, och verkar ha lika hejdlöst roligt båda två.

Magi mår förhållandevis bra, går på sjukgymnastik sisådär varannan vecka och är lite mindre glupsk än en piraya, men gosig och glad. Hon har givetvis höftledsfel, efersom det hade varit alldeles för enkelt med ett FRISKT djur...

Det är faktiskt en klar fördel med akvariet. jag skulle inte sörja en enskild fisk, eller släpa den till veterinärer. Dör de blir de uppätna och då har jag ju sparat in lite fiskmat. ;)

Och jag då? Jo, jag klarar mig. Jag är jättetrött på politiker och Försäkringskassan och regler och papper och pengalöshet, men det är ju inget nytt direkt. jag blev utförsäkrad i januari, gick på aktivering hos Arbetsförmedlingen, som jag var tvungen att begära tjänstledigt för - eftersom jag har ett jobb - blev anmäld som arbetslös på nåt vänster till facket, så nu måste jag fixa det också. Nu måste jag börja om från början med sjuklön från jobbet, vilket såklart inte är helt populärt, för att efter den perioden bli inskriven på FK igen och sedan ha mitt på det torra för ett tag.

Själva händerna gör oftast mindre ont numera, det har flyttat sig uppåt mellan handlederna och överarmarna och utökat till vaderna istället. detta gör att det är lättare att sitta vid datorn, skriva, teckna och sånt, i kortare stunder såklart. Jag har slutat med mediciner - ursprungligen för att jag hade en elak magkatarr och inte tordes ta mediciner när jag var orolig att få upp dem igen, men sen har det bara fått vila. Det är jätteskönt att ha humöret tillbaka - att vara jag igen. Antidepp är skönt i kris, men jag föredrar att vara solig mestadels.

1 kommentar:

pernilla sa...

Tråkigt med Sibylla, hoppas hon och du har det bra nu den sista tiden i alla fall.