söndag 20 juni 2010

Sjuk Scarlet

En av mina fiskar heter Scarlet, en palettciklidhona som jag fick med akvariet. Hon är tydligen ungefär ett år gammal, och har levat ensam i mer än ett halvår, så jag köpte en hane åt henne. Hon blev superlycklig. Hon visste omedelbart att han var samma sort som hon och en tjusig kille, så hon visade honom runt i akvariet, visade upp sig för honom och gjorde sig oumbärlig. Tyvärr tog allt detta på kraferna, och efter ett par veckor försvann henens vackert röda buk och hon blev en en gråaktig liten trasa, väldigt stillsam.

Med hjälp av Golden, hennes karl, hittade jag henne halvt gömd i gruset i ett hörn, med en snigel som kom och hälsade på henne. Hon mådde inte bra. Hon mådde totalt genomuselt om vi ska vara uppriktiga. Tydligen tog hon ut sig så totalt den första tiden med sambo att hon kollapsade sitt immunförsvar och hon fick svamp, dvs hon ser ut som hon har sånt där vitgrått luddigt mögel, framför allt över ögonen och hon var så illa däran att jag kunde fånga henne med handen. Jag var riktigt orolig för henne, särskilt som jag varit så glad åt hennes glädje.

Jag kunde inte förmå mig till att göra processen kort med henne, vilket jag kanske borde ha gjort, då tyvärr såna här angrepp är väldigt svårbotade, så istället bor hon i en guldfiskskål på köksbordet, där hon blir medicinerad varje dag, äter upp sig och försöker bli bra. Hon ser fortfarande ut att ha glasögon på sig, men har gått upp i vikt och rör sig betydligt smidigare igen. Jag hoppas hon blir bra igen.

Inga kommentarer: