fredag 11 juni 2010

Äventyr

Igår morse vaknade jag strax före sex eftersom jag somnat vid åtta på kvällen. Jag jobbar fortfarande med mina sömnvanor, hmm... Hur som helst, jag tog ut Magi en sväng så hon skulle få gå på toaletten, och eftersom jag bara hade henne och bara gick runt huset fick hon vara lös. Det var dumt av mig. Damen passade på när jag plockade upp efter henne och smet iväg mellan husen. Jag trodde hon siktade på sophus eller sina vanliga tillhåll, och letade efter henne, ropade tyst på henne, men cirklade runt vårt hus eftersom hon brukar möta mig vid porten de gånger hon lyckas få till en egen promenad. Jag satte mig och väntade på henne på en bänk, men alternerade med att promenera omkring och locka på henne i låg tonart mtp tiden på dygnet. Men ingen Magi.

När folk började vakna och jag visste att husse var vaken så ringde jag honom. Ett par hundvänner jag sett ta morgonpromenader hade också spanat efter bushunden, men inte en svansvift. Jag började bli orolig, och husse och Mika kom och tog ett par varv runt området.

När vi kom uppåt krönet hörde jag ett hundskall, väldigt likt Magis, och sen gnäll, så jag skyndade mig - i sakta mak, eftersom jag har ryggskott - för att se en polisbil lämna området. Ett par karlar som stod där sa att polisen haft en gul hund med sig.

Så jag ringde polisen och frågade om de hade plockat upp en gul hund, och efter några minuter kom Magi hem igen, med poliseskort. Nån hade sett henne i parkdelen mellan husen och gått ner och fångat in henne, sen väntat där för att se om nån ägare kom. Eftersom jag aldrig letade i parkdelen hittade vi inte varandra, och de tog med Magi hem.

Magi såg oförskämt nöjd ut i baksätet på polisbilen. Hon log mot mig genom rutan, men jag såg minsann att svansen började gå när hon såg mig. Polisen berättade att hon hoppat in så snällt så, och jag sa att det tror jag absolut, eftersom jag brukar få hindra henne att hoppa in i alla öppna bilar. ;) Både hon och Mika sov som stenar när vi kom hem igen.

Så numera får Magi inte gå lös och vi ska träna lydnad rätt intensivt så fort ryggskottet går över. Jag är less på hennes policy att hon klarar sig själv, människor är onödigt ont som bara begränsar henne.

Inga kommentarer: