tisdag 17 februari 2009

Tänder och veterinärer

Jag är nästan färdig med min helrenovering av garnityret - tandstensborttagning, rengöring och slipning. Sen är det ett hål att fixa och en räkning att betala, men i övrigt är jag väl klar på det hållet.

Försäkringskassan har kommit fram till att åtminstone ett år till sjukskriven, sen kanske 25 - 50% arbetsförmåga. Vi får se. Det känns i alla fall inte stressat, och fibromyalgi funkar som arbetsdiagnos.

Sibylla ska också in för helrenovering av tänder nu. Veterinären var inte hälften så bekymrad för hennes försvunna hörntand med svullnad som för den rakt under, som har hål på tandhalsen, och massa tandsten och svullet tandkött. Hon tror Byll har nån sorts tandsjukdom som gör att tänderna atrofieras eller absorberas eller nåt annat fel - och antingen blir en del av benstrukturen - om vi har tur - eller är en inflammerad tandrot - om vi har otur. Sövning, röntgen och pyssel på den fronten också.

Sebastian är redan nyopererad, fixad i örat och lite tandsten borttagen. Frisk och glad och i lagom vikt. Mika ska opereras samtidigt som Sibylla, ta bort grejsen på svansen och ett par pylom tror jag de hette. Samt skölja de inflammerade analsäckarna. Jättebilligt med husdjur...
Bara Suvi är kvar, men hon är ju fortfarande ungdom, så ingen större riskfaktor.

Bylla var för övrigt supergullig i morse. Jag fångade henne under Minnes säng, stoppade ner henne i kattväskan, drog igen dubbelblixtlåsen, säkrade med knappen och extraremmen och sen vände jag mig om och tog på mig skorna. När jag lyfte väskan var den tom. Ridå! Jag hade totalt missat att stänga blixtlåset på kortsidan så hon hade helt enkelt gått ut igen. jag förberedde mig på att snoka igenom hela lägenheten med luskam igen, men såg henne genast jag kom ut i köket. tydligen trodde hon kusten var klar och satte sig att äta frukost. Gullkissen. Så vi hann i tid till veterinären.

Inga kommentarer: